آل سات

سایت آل سات در امر خرید و فروش ملک ، معاوضه ملک ، تهاتر ملک با مصالح و تامین مصالح ساختمانی

آل سات

سایت آل سات در امر خرید و فروش ملک ، معاوضه ملک ، تهاتر ملک با مصالح و تامین مصالح ساختمانی

سایت آل سات در امر خرید و فروش ملک ، معاوضه ملک ، تهاتر ملک با مصالح و تامین مصالح ساختمانی به یاری صنعت ساخت آمده تا در این عرصه خدمات خود را ارائه دهد

  • ۰
  • ۰

مصالح ساختمانی

مصالح ساختمانی

مصالح ساختمانی

پیش گفتار:

 

برای ساخت یک ساختمان ایده آل چه از لحاظ استحکام  و چه از لحاظ زیبایی و مدرن بودن استفاده از مصالح ساختمانی یک رکن اساسی درآن است. شما میتوانید با استفاده از مصالح ساختمانی درجه یک شاید در ابتدا به نظر هزینه های بیشتری را صرف کنید ولی در نتیجه به سود بیشتری از نظر مالی و جانی خواهیدداشت که ما به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.   

   در ابتدا به بررسی انواع مصالح ساختمانی و قیمت های تقریبی آنها میپردازیم.


مصالح ساختمانی

سیمان:

سیمان به عنوان یکی از صنایع پایه ، نقشی اساسی در تأمین زیرساخت‌های اقتصادی کشور ایفا می‌کند به ‌طوری که بین فرآیند رشد اقتصادی و سرانه مصرف سیمان در هر کشور، همبستگی بالایی وجود دارد.

سیمان به عنوان یکی از اصلی‌ترین تأمین ‌کنندگان نیازهای اساسی فعالیت‌های سازه‌ای می‌باشد و از اصلی ترین مصالح ساختمانی است .

تعریف سیمان :

سیمان ، به هر نوع ماده چسبنده گفته میشود که قابلیت بهم چشبانده مواد معدنی را داشته باشد.

سیمان ، آب را جذب میکند ، خرده سنگ ها را بهم میچسباند ، که اساساً از ترکیبات پخته شده اکسیدهای کلسیم، سیلیسیم، آلومینیم و آهن می باشد.

ملات این گرد قادر است به مرور در مجاورت هوا یا در زیر آب محکم شود و در زیر آب، در ضمن داشتن ثبات حجم، مقاومت خود را حفظ میکند .

نگاه کلی  به رشدسیمان از همه لحاظ در چند سال گذشته

1)عوال اثرگذار در قیمت سیمان

یکی صادرات سیمان به کشور عراق است که بیش از 50 درصد حجم صادرات را به خود اختصاص داده است، به طوری که ایران تا قبل از این 60 درصد از نیاز این کشور به سیمان را برآورده می‌کرد. ولی الان با وضع مقررات ضد دامپینگ، افزایش تعرفه واردات سیمان به عراق، راه‌اندازی کارخانه‌های سیمان، ناامنی سیاسی و تأثیر آن بر توقف پروژه‌های عمرانی همچنین کاهش بودجه دولت در نتیجه کمبود نقدینگی عواملی بوده که صادرات سیمان ایران به این کشور همسایه را در آن تأثیر گذاشته است.

2)کاهش تقاضای داخلی کشور :

در سال 1392 در کشورمان بالا ترین تقاضا سیمان را داشتیم ولی در سال های بعد تقاضای سیمان و کاهش فعالیت‌های عمرانی و کاهش سرمایه‌گذاری است که سیمان را با رکود شدید‌تری مواجه می‌کند.

رکورد بازار مسکن نه تنها صنعت سیمان، بلکه سایر صنایع ساختمانی ازجمله کاشی، فولاد و … را نیز درگیر کرده است.

   نقاط قوت وضعف ، فرصت ها و تهدید های صنعت سیمان

 

مصالح ساختمانی

  • نقاط قوت

توانایی در صادرات،  کاربرد متنوع و ظرفیت بالای تولید، وجود مواد اولیه زیاد و باکیفیت، وجود دانش فنی و افزایش تولید ، تجهیزات موردنیاز در داخل کشور است.

  • نقاط ضعف

مصرف انرژی بسیار زیاد ، وابسته بودن به بازارهای جانبی مانند مسکن ، آلودگی، پایین بودن بهره‌ وری نیروی انسانی، ضعف تحقیق و توسعه، گرانی (سرمایه زیاد)، ضعف در ساختار صادراتی .

  • فرصت‌ها

دسترسی آسان به انرژی، نزدیکی به بازارها ، امکان جذب دانش فنی و نوآوری در سیستم کشوری

  • تهدیدها

رکود اقتصادی در کشور، وجود محدودیت‌ های زیست ‌محیطی، وجود نوسان در قیمت نهاده های تولید در سال 1396 با توجه به پیش ‌بینی‌ بهبود وضعیت بازار مسکن، افزایش سرمایه ‌گذاری در طرح‌ های عمرانی با توجه به واگذاری این طرح ‌ها به بخش خصوصی، همچنین با جا گذاری سیمان به جای سازه‌های فلزی در باندهای فرودگاهی، تراورس‌ های راه ‌آهن و جاده‌ها و افزایش سهم ساختمان‌های بتنی نسبت به فولادی، مازاد تولید سیمان را مورد استفاده قرار دهد.

از دیگر سیاست‌ های اقتصادی که می ‌توان آینده روشن تری در این بازار ترسیم کرد، سیاست حمایت از صادرات با ابزار پرداخت تسهیلات یارانه حمل‌ ونقل به صادرکنندگان است.

با جذب بازارهای صادراتی جدید که قبل از تدوین این سیاست بازار عرضه این محصول نبودند، امید به رونق این صنعت را پررنگتر می‌سازد.

از طرفی طی مذاکرات انجام شده با بهبود اوضاع داخلی کشور عراق، صادرات سیمان به این کشور مجدداً از سر گرفته خواهد شد.

از سویی دیگر با توجه به انتشار اخباری درباره نزدیک شدن به عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالای ایران و ثبت عرضه سیمان بر تابلوی تالار صادراتی بورس کالا، این امر موجب افزایش قیمت صادراتی سیمان و ایجاد نظم  در این حوزه می‌شود.

با وجود به رکود در بازار سیمان و با ورود به بازار متمرکز همچون بورس کالای ایران علاوه بر توسعه صادرات، تقاضای داخلی نیز افزایش پیدا کند.

 

میلگرد

میلگرد در اصل برای تقویت بتن و سازه های سنگی برای تحمل فشار کششی از میلگرد استفاده میشود.

میلگرد ها چه شکلی درست میشوند ؟

میلگرد ها ، با استفاده از انواع گوناگون فولاد که به آن ها گرما میدهند تولید میشوند.

بیشتر میلگردها از فولاد های تازه تشکیل می‌شوند، اما از ضایعات فولاد ها هم برای تولید میلگرد استفاده می‌شود.

میلگردها باید حاوی اطلاعات شناسایی خاصی باشند که بتوان از روی آن ها  مشخصات های مخصوص به خودشان را خواند.

در کشورهای دیگر فولاد میلگرد با استانداردهای متفاوتی تولید و عرضه می‌شوند و در هر استانداردی طبقه بندی مشخصی در ارتباط با خواص مکانیکی فولادها وجود دارد.

در ایران قسمت عمده فولادهای آرماتور که توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید می‌شوند با استاندارد های (روسی) مطابقت دارند.

استاندارد های میلگرد و تفاوت آنها

استحکام بتن بسیار زیاد است. نیروی خیلی زیادی برای خراب کردن بتن لازم است. بتن قابلیت کششی  نسبتا زیادی ندارد و نیروی کمتری برای ترک انداختن روی بتن به وسیله خم لازم است تا اینکه مستقیما بخواهیم خرابش کنیم.
آرماتور در طول و قطرهای مختلفی وجود دارند، اما تنها ۶ نوع آن ها رایج شده است: اروپایی (ترکیبات: آلیاژ کربن، منگنز ، سیلیکون و غیره)؛ فولاد کربن (ترکیبات:میلگرد سیاه عادی)؛ گالوانیزه ، روکش اپوکسی، فایبرگلاس و فولاد استنلس. هر کدام از این میلگرد نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود را دارند.

اروپایی: نقطه قوت میلگرد اروپایی قیمت آن میلگرد  است،میلگرد اروپایی از منگنز تولید شده است و از لحاظ خم شدن ، کمترین مقاومت را در بین آرماتور  دارد. استفاده از این نوع آرماتور معمولا در زمین های زلزله خیز و پروژه هایی که باید ساختار صحیح داشته باشند از میلگرد توصیه نمی‌شود.

فولاد کربن: میلگرد سیاه در هر پروژه ای به جز چند مورد خاص کاربرد دارد. بزرگترین ضعف آرماتور سیاه زنگ زدن میلگرد است. هنگامی که زنگ بزند بتن اطرافش را ترک می ‌اندازد و خراب میکند. در موقعیت هایی که ممکن است در معرض رطوبت و آب قرار گیرد انتخاب های بهتری نسبت به میلگرد سیاه وجود دارد.

روکش اپوکسی: میلگرد روکش اپوکسی همان میلگرد سیاه با روکش اپوکسی است. همان استحکام بافت را دارد، اما ۷۰ تا ۱۷۰۰ برابر نسبت به زنگ زدگی مقاوم تر است.

میلگرد گالوانیزه: تنها 40 برابر نسبت به میلگرد سیاه در مقابل زنگ زدگی مقاوم است، اما آسیب رسیدن به روکش میلگرد گالوانیزه خیلی سخت تر است. به همین دلیل از میلگرد روکش اپوکسی با ارزش تر است. گرچه تقریبا 40 الی 45 درصد گرانتر از نوع روکش اپوکسی است.

میلگرد فایبرگلاس: فایبرگلاس یک ترکیب نزدیک به فیبر کربن است. در نتیجه هنگام استفاده از فایبرگلاس خم دادن مجاز نیست. با این حال زنگ نمی‌زند. با توجه به این موضوع فایبرگلاس یک میله تقویت کننده بتن بی مانند است. درحالیکه هر نیم کیلوگرم ۱۰ برابر گرانتر از میلگرد اپوکسی است، بسیار سبک تر است.

فولاد استنلس: میلگرد فولاد استنلس گرانترین میله تقویت کننده موجود است، حدود 9 برابر قیمت آرماتور اپوکسی دارد. این بهترین آرماتور برای اکثر پروژه ها است. با این حال، استفاده از فولاد استنلس در تمامی جای ها به جز شرایط خیلی منحصر بفرد معمولا به درد نمی‌خورد. اما برای افرادی که دلیلی برای استفاده از آن دارند، میلگرد فولاد استنلس ۱۵۰۰ برابر بیشتر نسبت به میلگرد سیاه به زنگ زدگی است. در مقایسه با سایر آنها نسبت به آسیب خیلی مقاوم تر از نمونه های میلگرد ضد زنگ و مقاوم در برابر زنگ زدگی است.

علامت گذاری میلگرد

میلگردها دارای نشانه هایی هستند که نشان دهنده سایز، گرید، آلیاژ فولادی و همچنین محل تولید است.

 

مصالح ساختمانی

بتن:

بتن یکی از مصالح ساختمانی است که از مخلوت سیمان ، سنگ دانه ها و آب تشکیل میشود ، آب و سیمان با واکنش چسبندگی بسیار زیاد که ایجاد میکند که باعث چسبندگی سنگدانه ها میشود این توده به وجود آمده بتن نام دارد.

بتن ، از قیمت بسیار پایین و استحکام بسیار بالایی برخوردار است که در دنیا محبوب شده است و در اکثر پروژه ها از آن برای استحکام ، پایه استفاده میشود .

اما مقاومت کششی بسیار پاین یکی از نقاط ضعف بتن است ، برای جا هایی که قطعات کششی دارد پیشنهاد نمیشود.

برای تحمل کشش از فولاد (میلگرد)استفاده میشود که فولاد و بتن و فولاد با فشار بسیار بالا با هم فشرده میشود ، ضریب گرمایی هر دو یکسان است.

اجزای تشکیل بتن:

مصالح ساختمانی

سیمان :

در این مقاله ما سیمان را بررسی کردیم .

سیمان از موادی همچون : آهک و مواد اکسیدی های سیلسیم و آلمینیوم یعنی رس ها است.

ابتدا آن ها را پودر کرده و سپس به درصد های مشخص باهم مخلوط میکند .

سیمان از 3 روش اثر خود را میگذارد

  • مقدار سیمان
  • نوع سیمان
  • کیفیت سیمان

سنگ دانه ها :

مقاومت سنگ دانه ها باید بیشتر از خود بتن باشد.

سنگ دانه ها 75 درصد بتن را تشکیل میدهد، باید به صورتی دانه بندی شود که استخوان بندی سنگ دانه دارای کمترین جای خالی باشد و بیشترین جا را پرکند .

آب :

آب باید باکیفت باشد !

ناخالصی های درون آب در گیرش سیمان مهم است چون اگر این ناخالصی ها بیش از اندازه باعث از دست دادن استحکام سیمان میشود.

بتن اکسپوز یا بتن نما :

در حال حاضر این مصالح در ساختمان ها بیشتر استفاده میشود .

بتن نما بر روی نمای خارجی و داخلی یا کف نصب میشود .

بعد نصب دیگر پوششی روی آن کشیده نمیشود چون کیفتش را از دست میدهد.

 

مصالح ساختمانی

نتیجه :

استفاده از مصالح ساختمانی درجه یک و نوین یک اصل در ساختمان سازی اصولی و مهندسی است.اگر قصد خرید مصالح ساختمانی را دارید میتوانید با ما در تماس باشید هم چنین شرکت آل سات در زمینه های دیگر تامین  مصالح ساختمانی مانند تهاتر ملک و  مصالح و سایر موارد حاضر به همکاری با سازندگان و شرکتهای ساختمانی میباشد.

 

  • ۹۷/۰۵/۱۸
  • all saate

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی